pastornsprognoser.blogg.se

En innebandyblogg där jag kan delge mina tankar om säsongen 2015/2016 i innebandylaget IK Standard.

Seriepremiär, bermudatriangeln & hemmapremiär!

Publicerad 2015-10-09 00:28:58 i Allmänt,

Då var det dags igen att trycka in lite smörja i bloggen!
De flesta som följer IK Standard vet nog redan om att vi vann över Telge SIBK H2 med 5-10 på bortaplan i Västergård Arena.
Nu finns det redan ett referat man kan läsa igenom så jag ska försöka fatta mig kort men det blir nog en prisbelönt novell må jag tro trots allt.

Så gick det till i Pastorns liv:
Jag skippar detaljerna om vad som hände före frukost men frukosten fick jag i mig rätt sent och efter det följde en hel del NHL16 & FIFA16 spelande, efter ett tag kom Pierre Burvall över och höll mig sällskap, grabben ville så gärna med trots att hans övergång från Nyfors IK inte var klar men det är klart han ville se matchen ändå.
Efter lite tv spelande försöker jag höra av mig till Moberg men av honom fick jag kryptiska svar som ingen på denna jord skulle kunna tolka utom jag men tydligen hade han barnkalas där hemma och några minuter innan samling blev det klart att jag och Pierre kunde åka med honom direkt till matchen i alla fall. I framtiden kan det bli lite bättre ordning & planering för vi åkte till Södertälje en hel timma efter de andra men vi kom till slut fram till Västergård Arena som för övrigt är nybyggd. Väl där var det bara snöra på sig skorna och byta om för alla andra var redan inne och hade uppvärmning i hallen, lätt lunkades glider jag & Moberg in som riktiga alfahannar och ansluter oss till de övriga små liven men sedan är det fullt fokus på matchen och gamemode on.
Under uppvärmningen märks det hur maxtaggade allihop i truppen är, t.om våra coacher såg råtaggade ut i sina överdrivet exklusiva finskor, frisyrer & sist men inte minst de svarta skjortorna med IK Standard "pins" på kragen som jag för övrigt blev lovad att få en utav men man kan inte få allt här i livet tydligen.. 

När Monique slår igång gong-gongen vet vi våran uppgift: 
Det märks från start att vi följer gameplan, redan efter 04:20 rasslar det till i nätet efter att Järvinen omedvetet (så klart) bröstat in ett monsterskott från Moberg. Telge gör sedan 1-1 efter 05:55 men därefter verkar det mesta gå våran väg. Vi sätter försvarsspelet och tvingar Telge att begå enkla misstag som gör att Stefan får ett friläge som han borde nätat på men premiärnerver förmodligen, tur att gubben har näsa för mål för han nyper till sig bollen ändå & går köksvägen o dammar in den ala Gretzky och det är efter 07:07. Moberg gör 1-3 efter en pass från Räisänen med ännu ett så kallat monsterskott 18:30. Matchens viktigaste och mest psykologiska mål kom 19:19 från "Vi-har-inget-skott-linan", David tar ett otroligt bra hemåtjobb och pressar tillsammans med Bullert en kille vid mittplan till höger sida, Bullert lyckas nypa till sig den o frispelar Kapten Järvinen som gör sitt andra mål för dagen. Riktigt skönt med 1-4 med oss till periodpaus och stämningen är bättre än någonsin förut i laget, när vi väl glider ut på banan gör André 1-5 efter 04:27 och Stefan dunkar in 1-6 efter 11:03. 
Det kan gå fort i innebandy men i det läget var vårat momentum alldeles för stort och vi som inte har några överdrivna individualister fortsatte mala som den lagmaskin vi är till vi fick 2 utvisningar som Telge tog till vara på och dunkade dit 2 snabba till 3-6 vilket står sig perioden ut. 
I den 3:e perioden gör Moberg 3-7 i powerplay efter en krossboll från André i den 3:e spelminuten sedan gör David 3-8 på ett klassiskt höstlöv 05:56. Karl Hedengren i Telge gör 4-8 vilket för övrigt var deras i särklass bästa lirare men sedan är det IK Standard för hela slanten i princip, David gör 4-9, André gör 4-10.
Marko "Purjo" Karjalainen tar en 2 minuters utvisning och Pastorn som är hård men rättvis tar en 5 minuters utvisning och Telge kan putsa till siffrorna till 5-10.

IK Standard tar denna skalp väl förtjänat som en lagmaskin: 
Något att glädjas över är att vi inte bara spelade vårat klassiska kontringsspel utan vi kunde föra matchen stundtals dessutom med bravur! ^^
Bör även nämna att Chrille i mål storspelade matchen igenom men det blir Marcus Moberg som är dagens bästa spelare, där sätter jag punkt om seriepremiären.


Bermudatriangeln & seriepremiär?
Nu är stämningen på topp i truppen och vi har haft två av våra bättre träningar med högre träningsnärvaro den här veckan och det hoppas jag ger utdelning men samtidigt tar det inte bara en vecka för att frukten ska mogna & smaka som den ska.
Vi möter Trosa Edanö IBK 19:30 idag fredagen den 9:e oktober och jag har faktiskt ingen större koll på deras lag förutom att det verkar vara ett rätt ungt lag.
Man ska aldrig underskatta ett lag och vi är tydligen tippade att komma sist i serien så vi har allt att vinna i varje match, de som tippat oss sist ska få äta upp sina ord och vi ska kriga stenhårt mot Trosa precis som vi gjorde mot Telge.
Vad jag menar med Bermuda-triangeln är att det är en del av vårat taktiska spel, vi spelar under de förutsättningar vi har, vi är en lagmaskin och vi kan få andra att försvinna helt från världskartan om alla tar jobbet, har rätt inställning och ger 100% i varje moment på planen.
Nu tänker jag inte sia om hur det kommer gå i hemmapremiären men jag tror och hoppas så klart på vinst, det vore riktigt dumdristigt att utpeka sig själva som vinnare eller tro att man kommer vinna serien i videointervjuer eller gå ut i tidningen att man ska vinna serien eller klara kval eller dylikt och sedan torska sin första match eller hemmapremiär. 
Det finns tydligen lag som gör det och det är ett tecken på en kaxig hybris som bara Zlatan kan få ha, inte innebandyklubbar som inte ens spelar i SSL eller Allsvenskan. 
En tro på laget och det egna jaget kan man ha men utåt sett måste det finnas något som stavas: Ödmjukhet.

"Värt att nämna är att IK Standard är det enda laget från Eskilstuna som tagit en 3-poängare den här säsongen"

Några avslutande tankar: 
Jag läste i innebandymagazinet angående matchen mellan Tillberga-Nyfors att det utbrutit kaos på läktaren efter att en Tillberga-spelare gjort någon form av målgest framför Nyforspubliken. En viss del av mig log när jag läste om snusdosan som kastats in men den allt mer vuxnare delen av mig tänkte genast att är det den publiciteten Nyfors vill ha som ett innebandylag? bli igenkända som ett strykgäng med busar till publik? Jag har själv lirat i Nyfors i över 20 säsonger och det tär i mig att se sådana nyheter för jag är en Nyforsspelare i hjärtat. Jag önskar Nyfors IK lycka till, att ni vänder den dåliga trenden med 3 förluster och spelar innebandy som alla i Eskilstuna vet att ni kan göra och får bort tramset i publiken & börjar leverera publicitet som är bra för oss istället, med oss menar jag lagen i Eskilstuna för det är ni som är ansiktet utåt åt oss alla eftersom ni lirar högst upp i seriesystemet.  




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela